Z tym problemem borykają się nie tylko początkujący, ale także doświadczeni kierowcy.
Nie martw się z góry – twój samochód jest w porządku, wystarczy wykonać kilka prawidłowych manipulacji.
Podpowiemy jak szybko odblokować kierownicę.
Kierowca idzie do swojego samochodu, wyłącza alarm, siada za kierownicą i jest gotowy do jazdy. Wkłada kluczyk do stacyjki, przekręca jak zwykle, ale go tam nie było. Kluczyk nie porusza się, a kierownica nie obraca się w prawo, ale w lewo.
Pierwsza myśl: samochód się zepsuł i trzeba będzie go pilnie naprawić. Jednak wszystko jest w porządku z samochodem, najprawdopodobniej aktywowałeś regularne blokowanie wału kierownicy. Jest to specjalna funkcja (choć niezbyt skuteczna), która chroni pojazd przed porywaczami. Przyjrzyjmy się bliżej, jak to się dzieje.
Dlaczego potrzebujesz blokera i kiedy to działa?
Kierownica posiada kilka rodzajów blokad, które dzielą się na niestandardowe blokady wału kierownicy i zwykłe. O pierwszym rodzaju opowiemy przy okazji, ponieważ są one zakładane w samochodzie na życzenie właściciela, jako opcja dodatkowa.
Nawiasem mówiąc, kupując używany samochód, koniecznie sprawdź, czy nie ma blokady na kierownicy, zespole pedałów lub skrzyni biegów.
Standardowy zamek należy do standardowego kompletu wielu samochodów. System znajduje się w kolumnie kierownicy, w jego skład wchodzą: wspornik drążka blokującego oraz larwa zamka ze specjalnym rowkiem.
Jeśli kluczyk zostanie wyjęty ze stacyjki i kierownica zostanie lekko przekręcona, blokada zostanie wypchnięta do przodu (pręty są zwykle wykonane z kruchego materiału) i blokuje kierownicę w danej pozycji. Z tego powodu nie ma możliwości przewijania urządzenia w celu sterowania ruchem, gdy nie ma „kluczyka” w stacyjce.
Doświadczeni kierowcy wiedzą, że taki system jest w wielu samochodach. Blokada jest uruchamiana po wyłączeniu maszyny i wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Na przykład, kiedy wyszedłeś z samochodu, obróciłeś kierownicę o ćwierć obrotu i usłyszałeś delikatne charakterystyczne kliknięcie. Ale początkujący może nie mieli podobnego problemu, ale nie martw się.
Przede wszystkim wykonaj następujący algorytm:
1. Całkowicie włóż kluczyk do stacyjki.
2. Lekko naciśnij klawisz i utrzymując nacisk, stopniowo obracaj kierownicą w różnych kierunkach.
3. Kontynuując kręcenie kołem, przekręć klucz w zamku. Dzięki temu drążek blokujący zaklinuje się i zwalnia kierownicę.
4. Przekręć stacyjkę do oporu.
5. Uruchom samochód i jedź!