Smartfony wkroczyły w nasze życie tak mocno, że nie wyobrażamy sobie dnia bez gadżetu w ręku. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i stresu, zalecamy zapoznanie się z 10 zasadami etykiety telefonicznej.
1. Wybierz dobry czas
Jeśli potrzebujesz zadzwonić w sprawach dotyczących pracy, idealny czas na to — między 10 a 16. O godzinie 16 dzień roboczy zwykle się kończy. Spróbuj zadzwonić trochę wcześniej, żeby zastać w pracy osobę, do której dzwonisz.
2. Nie dzwoń be przerwy
Często telefon jest w zasięgu ręki. Wybierz potrzebny numer i poczekaj 30-40 sekund. Jeśli nie ma odpowiedzi, osoba jest zajęta lub nie chce odebrać telefonu. Po chwili możesz spróbować ponownie, ale tylko raz.
3. Odłóż jedzenie
Nie jedz ani nie pij podczas rozmowy. Nie możesz również żuć gumy, palić i rozmawiać z innymi osobami.
4. Kiedy odebrać telefon i oddzwonić?
Nie należy od razu odbierać telefonu, ponieważ może to zaskoczyć drugą osobę. Odrzucanie połączeń również jest niegrzeczne. Albo nie odbieraj telefonu, albo odbierz i powiedz, że oddzwonisz, gdy będziesz wolny.
5. Zawiadom rozmówcę o trybie głośnomówiącym
Czasami konieczne jest użycie głośnika. Zawiadom rozmówcę, że chcesz włączyć tryb głośnomówiący. Jeśli jest przeciwny temu, przełącz telefon w tryb standardowy.
6. Nie czekaj na rozmówcę, lepiej oddzwonić później
Nie wolno zmuszać inną osobę do oczekiwania. Jeśli podczas rozmowy wystąpi połączenie równoległe, nie zawieszaj pierwszego połączenia, aby odebrać drugie. Chyba że jest to niezwykle ważne połączenia albo coś bardzo pilnego.
7. Wyłącz dźwięk
W cichych miejscach publicznych, na spotkaniach, w teatrze, kinie, muzeum itp. przełącz telefon w tryb wibracji. Dzwonek może odwracać uwagę współpracowników lub osób nieznajomych.
8. Rozmawiaj na osobności
Rozmawiaj na osobności, w miejscu, w którym nikt nie będzie ci przeszkadzał i nie będzie żadnych obcych dźwięków. Jeśli jesteś w kawiarni, na ulicy, w transporcie, w kinie, spróbuj znaleźć spokojne miejsce dla rozmowy.
9. Przeproś, że pomyliłeś numer odbiorcy
Jeśli przypadkowo pomylisz numer, nie odkładaj słuchawki. Przeproś tę osobę za niedogodności, sprawdź numer i spróbuj ponownie.
10. Nie wysyłaj wiadomości głosowych
Ten format komunikowania się jest dość wygodny, ale nie nadaje się do sytuacji roboczych. Po pierwsze, wiadomości głosowe powinny być wysyłane tylko do bliskich. Po drugie, w pracy z takich wiadomości może korzystać tylko szef.
Zasady kwaratanny w tym miejscu mogą bardzo zaskoczyć. Policja podjęła niezwykłą decyzję