Bez przesady gaśnica może uratować Twój samochód w przypadku nieoczekiwanego pożaru.
W takim przypadku, aby szybko i skutecznie ugasić pożar, należy najpierw wybrać odpowiednią gaśnicę.
Z jednej strony, gdy chcesz kupić gaśnicę do samochodu, nie ma w tym nic skomplikowanego.
Z drugiej strony gaśnica do samochodu musi spełniać określone wymagania.
Porozmawiamy dzisiaj o tym, czym w zasadzie są gaśnice i jakie wymagania muszą spełniać.
Jaka gaśnica powinna znajdować się w samochodzie
Tradycyjnie gaśnicę można podzielić na kilka głównych kryteriów, na podstawie których należy dokonać wyboru. Rozmawiamy o:
Najpierw zajmijmy się pojemnością i jakością. Jeśli mówimy o objętości, gaśnica do samochodu musi mieć co najmniej 2 litry, a dla ciężarówki ta objętość musi wynosić co najmniej 5 litrów.
Gaśnica o pojemności 2 litrów w zupełności wystarczy na samochód, jeśli zaczniesz gasić pożar na czas
Jeśli mówimy o jakości, to powinniśmy preferować klasyczne gaśnice, a nie tak zwany aerozol.
Te ostatnie mają szereg zalet w postaci niewielkich rozmiarów i minimalistycznego designu, ale jednocześnie nie są szczególnie skuteczne w gaszeniu pożarów mogących wystąpić w samochodzie.
Zdecydowaliśmy się trochę na jakość i ilość gaśnic. Nadszedł czas, aby porozmawiać o ich typie. Wszystkie gaśnice sprzedawane do samochodów można podzielić na trzy typy:
Każdy z nich ma szereg cech, w tym zarówno zalety, jak i wady.
Gaśnice proszkowe
Gaśnice proszkowe są najbardziej wszechstronne, ponieważ faktycznie pokrywają wszystko dookoła pianą, odcinając dostęp tlenu do ognia.
W zależności od rodzaju proszku służą do gaszenia:
Główną wadą takich gaśnic – proszek wewnątrz cylindra może się zbrylać, przez co występuje duża awaryjność. Zaleca się potrząsanie nim co kilka miesięcy i ładowanie co dwa lata.
Gaśnice na dwutlenek węgla działają na zasadzie blokowania dostępu tlenu do ognia. Ten typ gaśnicy nie jest tak dobry w gaszeniu materiałów gazowych, drewna, tworzyw sztucznych i tkanin.
Ale są aktywnie wykorzystywane do gaszenia sprzętu elektrycznego, łatwopalnych cieczy (paliw, smarów).
Zwykle gaśnicę z dwutlenkiem węgla należy ładować co 5 lat, a wskaźnik awaryjności wśród nich jest mniejszy niż wśród proszkowych.
Gaśnice powietrzno-emulsyjne
Niedawno na rynku pojawiły się Gaśnice powietrzno-emulsyjne. Działają kompleksowo na ogień wypierając tlen ze strefy spalania, chłodząc powierzchnię i pokrywając ją silnie przyczepną folią. Te gaśnice z łatwością radzą sobie z każdym pożarem i nie wymagają serwisowania przez 10-20 lat.
Ostateczny wybór gaśnicy, w każdym razie każdy zrobi za siebie. W takim przypadku, jeśli to możliwe, lepiej kupić lepszą i droższą opcję niż płakać nad spalonym samochodem.
Miłość i trudności Anny German i Zbigniewa Tucholskiego
Dlaczego samochód jest porażony prądem? Powodów jest wiele i ważne jest, aby rozwiązać je na czas
Jeśli silnik samochodu się zatrzymał? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci wyjść z tej sytuacji